کتاب‌های روانشناسی از آن دسته کتاب‌ها هستند که همیشه مشتری خود را دارند. مردم در پی دستیابی به حال بهتر و روزگار خوش همواره در پی این دسته هستند. افسردگی، تنش‌های روزانه و راه‌های مقابله با آن و علاقه‌ی افراد به ساختن زندگی بهتر برای خود،  همه از عواملی هستند “که افراد مختلف جامعه را به سمت این گروه از کتاب های انگیزشی سوق می‌دهد. بااینکه خواندن تنها کافی نیست و اثرپذیری این مطالب علاوه بر زمان‌بر بودن نیاز به مداومت در خواندن مطالب گوناگون، یادداشت‌برداری و در نهایت عملیاتی کردن مطالب دارد. باز هم از مشتاقان این کتاب‌ ها کاسته نمی‌شو تغییر سرنوشت کاری بسیار دشوار است .اما هنوز هستند کسانی که میل انجام چنین تغییر مثبتی در آنها بیدار باشد.

چند نمونه از بهترین کتاب های روانشناسی بالینی

انسان امروزی به‌طور واضح و مشخص به این اصل رسیده است که برای ماندن و برقرار بودن به یک مفهوم، یک تعریف و یا معنایی مستحکم نیازمند است. او می‌داند که ادامه دادن زندگی کردن و نه‌فقط زنده ماندن به این مهم گره‌خورده است. در بسیاری از اوقات حتی به حضور موثر چنین چیزی در زندگی خویش اعتراف کرده است. چیزی که سبب ادامه دادن زندگی و تحمل تمام رنج‌ها، مشقت‌ها و ناراحتی‌ها است. این مهم می‌تواند شخصی از بستگان و آشنایان، توانایی فرد در انجام کارها و امور خود در مقیاس  خاطراتی در ذهن او باشند.

 

دکتر «ویکتور فرانکل» کتاب رواانشناسی «انسان در جستجوی معنا» را با تکیه‌بر همین نگاه و بر بستر تعریف‌شده‌ی این نیاز انسان مدرن نگاشته است. او که تجربه حضور در اردوگاه‌های کار اجباری آشویتس و نیز تجربه از دست دادن پدر، مادر، همسر و برادرش را در همان دوره داشته است. او درک عمیقی از فشار، درد، رنج و فقدان، معتقد بود اختلال‌هایی که فرد دچار آنها می‌شود ناشی از عدم توانایی او در یافتن معنایی برای زندگی است. روشی که دکتر فرانکلین در این کتاب پیش‌گرفته تاکید بر آینده و توجه به آن در کنار معنا و هدفی است که چشم‌انداز پیش روی انسان تعریف می‌کند. او «اراده‌ی معطوف به معنا» را محرکی قوی برای انسان‌ها برمی‌شمرد و به قدرت این انگیزه در پیش بردن روزگار افراد معتقد است.

کتاب روانشناسی در جستجوی معنا

نویسنده: دکتر فرانکل
این کتاب اثری است فاخر و از بهترین نمونه‌های ادبی در ادبیات روانشناسانه، جامعه شناسانه می باشد. این کتاب دو بخش دارد:
1.زندگی دکتر فرانکل در اردوگاه نازی ها و فرار ایشان از زندان همچنین توضیحی درباره نظریه روانشناسی خود او «معنا درمانی (لوگوتراپی)» می باشد. ایشان با بررسی حالت های زندانیان دریافت انسان تنها با امید است که می تواند به زندگی ادامه دهد.
2. در بخش دوم، فرانکل به توضیح روش لوگوتراپی می پردازد و هدف از زندگی را جستجوی معنا می داند و هر هدف دیگری را بیهوده می انگارد.
می‌توانیم روش مقابله با آن یا معنایی در آن پیدا کنیم و با اهدافی تازه در زندگی پیش برویم.»
کتاب روانشناسی ویکتور فرانکل
نقل قول از فرانکل:«درون این (کتاب) وحشت های بزرگ نیست که قبلا اغلب به اندازه کافی شرح آن بسیار رفته ، بلکه تمرکز آن روی عذاب های کوچک است. به عبارت دیگر، کتاب بر آن است که پاسخی به این پرسش دهد که زندگی روزمره در اردوگاه های کار اجباری چه بازتابی در ذهن یک زندانی عادی دارد؟»

بیشتر در مورد انسان در جستجو معنا بدانید

یکی از بهترین کتاب های روانشناسی

 

ابتدا این کتاب به زبان آلمانی با عنوان «به هر حال به زندگی بگو بله: تجربیات یک روان‌شناس از کمپ اجباری» به چاپ رسید .سپس در کشور انگلیس ترجمه و نامش به «انسان در جستجوی معنا» تغییر یافت. در زمان فوت فرانکل در سال 1997، کتاب انسان در جستجوی معنی، بیش از 10 میلیون نسخه به بیست و چهار زبان فروخته بود.

 

خوانندگان کتاب‌خانه کنگره در سال 1991 جهت معرفی کتابی که در زندگی آن‌ها تغییری ایجاد کرده است. این اثر ماندگار را در میان ده کتاب تأثیرگذار در آمریکا قرار داد. سپس بیش از ۹ میلیون نسخه از این کتاب تأثیرگذار تا زمان مرگ ویکتور فرانکل در سال ۱۹۹۷ در آمریکا فروخته شد که به ۲۴ زبان زندهٔ دنیا ترجمه و ۷۳ بار تجدید چاپ شده است.

مشخصات نویسنده

 

ویکتور امیل فرانکل، در ۲۶ مارس ۱۹۰۵ به دنیا آمد و در سن 92 سالگی، در سال  ۲ سپتامبر ۱۹۹۷ در گذشت.اهل وین بود. ایشان یکی از روان‌پزشکان و عصب‌شناس و پدیدآورندهٔ معنادرمانی لوگوتِراپی می بود.

 

ایشان در 16 سالگی بافروید مکاتبه داشتند. فرانکل یک سال بعد، فروید را ملاقات کرد اما به مرور زمان، گرایش های نظری‌اش به آرای آلفرد آدلر نزدیک‌تر شده بود.

 

او در آن سال ها مشغول نوشتن مقالات روانشناسی بود. در بیمارستان روانی وین به عنوان رئیس بخش خودکشی زنان مشغول به کار شد و در سال ۱۹۳۸ که آلمان به اتریش حمله کرد، او به‌طور خصوصی کارش را به عنوان عصب‌شناس و روان‌پزشک شروع کرده بود.

فرانکل علاوه بر گفتن مدرک دکترا، از ۱۲۰ دانشگاه در سراسر جهان دکترای افتخاری گرفت


هنر شفاف اندیشیدن

 

کتاب هنر شفاف اندیشیدن کلید یافتن شادمانی و مسیرهای منتهی به خوشبختی و موفقیت نیست. بلکه محتوای آن بیانگر نگرشی متفاوت به عملکرد انسانی ماست. یک شوک خلاقانه به ذهن در جهت زدودن انباشت‌های زایدش، شناسایی پیش‌فرض‌های ساختگی، اشتباهات متداول و موقعیت‌های کاذبی که به واسطهٔ خطاهای ذهنی دچارش می‌شویم.

 

در شناخت واضح‌تر خطاهای انسانی که در زندگی کارکردهای متفاوت و بعضاً متضادی دارد. برخی از آن‌ها انسان را از خطر نابودی نجات می‌بخشد. برخی دیگر مانع از خردورزی و شفاف‌اندیشی‌اش می‌شود.درک فرایند اندیشیدن و دام‌هایی که ذهن برسرراهش قرارمی‌دهد. کارساده‌ای نیست وبی‌سبب نیست رولف دوبلی کتابش را هنرشفاف اندیشیدن نام نهاده است.

 

خلاصه هنر شفاف اندیشیدن (The Art of Thinking Clearly)

یکی از کتاب های روانشناسی

حقیقت آن است که خواسته یا نا خواسته آدمی در طول زندگی خود دچار خطاهای زیادی در ابعاد مختلف می‌شود. ولی شناخت و پیش‌بینی خطاهای پیش رو کار مشکلی است.

عدم آگاهی منجر به عملکردهای غلط می‌شود و آگاهی بدون شک می‌تواند از درصدی از این خطاها جلوگیری کند، عموم خطاهایی که از انسان نیز سر می‌زند از نحوه تفکر اون نشات می‌گیرد، به نوعی خطاها، خطاهای ذهنی‌اند، کتاب هنر شفاف اندیشیدن شما را در برابر خطاهای خود قرار می‌دهد و فرصت بررسی مجدد ذهن و عملکرد شما را فراهم می‌کند


چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

 

مفاهیم این کتاب باعث میشود بتوانیم آن گونه که باید از زندگی که تنها یکبار فرصت زیستن در اون را داریم ، نهایت لذت را  ببریم.

 

خیلی از ما در زندگی آگاهانه یا نا آگاهانه دچار مشکل کمال گرایی هستیم. این موضوع در همه زمینه های زندگی ما، از برقراری ارتباط با دیگران، ازدواج، رشد شخصیتی ، بهبود وضعیت زندگی و …

 

کتاب روانشناسی جگونه کمالگرا نباشیم

 

همون طور که همه ما می دونیم ، زندگی همه انسانها بر اساس تفکراتشون شکل می گیره. هر چه این طرز فکر مثبت تر و درست تر، زندگی کارآمد تر و دلچسب تری داریم و عکس این قضیه هم صادقه. کمال گرایی هم چیزی نیست جز یک طرز فکر اشتباه که با یه سری عادتها و اراده و تغییر تفکرات میشه اونو برطرف کرد.

 

درباره نویسنده کتاب چگونه کمال گرا نباشیم

 

این کتاب که نوشته آقای استفان گایز هست،درابتداراجع به چیستی کمال گرایی وتاثیرات مخربش توضیح میده. وهمچنین تجربه خودشونو قبل اینکه یک انسان معمول گرا بشن مینویسن .

در آخر هم راه حل هایی برای این مشکل ارائه میدن که مثل بقیه کتابهای انگیزشی نیست. واقعا میشه تو زندگی ازشون استفاده کرد و نتایجش رو دید.

 

 


بهترین کتاب های روانشناسی از دید ما

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.