دوران جوانی استیو جابز(steve jobs)

استیو جابز چگونه شروع کرد

استیو همراه ناپدری و نامادری‌اش جابز در جنوب Bay Area و شهرستان Santa Clara زندگی می‌کرد. این منطقه، اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی به دلیل وجود شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، به دره‌ی سیلیکون Silicon Valley معروف شد. و بخاطر همین ، دوران نوجوانی استیو، در بین مهندسین الکترونیک گذشت. همین روند باعث شد تا استیو با استفان وزنیاک Stephen Woznia k که یکی از شیفتگان و عاشقان دنیای الکترونیک بود، آشنا شود.

 

نوجوانی استیو جابز

 

استیو جابز در ۲۴ فوریهٔ سال ۱۹۵۵، در سان‌فرانسیسکو از مادری به نام جوئَن کارول شیبل که از تبار آلمانی و سوییسی بود و پدری سوری و مسلمان به نام عبدالفتاح جان جندلی که هردو دانشجو بودند، زاده شد.گاهی از جابز به‌واسطهٔ سوری بودن پدرش به‌عنوان یک آمریکایی عرب یاد می‌شود.

کارول و عبدالفتاح در آن زمان هنوز با هم ازدواج نکرده‌بودند. هنگامی که استیو به دنیا آمد جندلی و دوستش جوئن شیبل که هر دو ۲۳ ساله بودند نمی‌توانستند فرزندشان را بزرگ کنند.

جوئن که از یک خانواده مسیحی محافظه‌کار بود، نمی‌توانست خانواده‌اش را متقاعد کند که با یک عرب مسلمان ازدواج کند.در نهایت استیو توسط پل رینهولد جابز که در سال 1922متولد شد و در سال 1993 در گذشت و همسرش که یک ارمنی آمریکایی به نام کلارا هاگوپیان در سال 1924 متولد شد و در سال 1986 در گذشت یه فرزندی پذیرفته شد

هنگامی که از پدر و مادر واقعی او سؤال شد، جابز با پافشاری پاسخ داد که پل و کلارا جابز پدر و مادر من بودند. او بعدها در زندگی‌نامهٔ خود اظهار داشته که ۱٬۰۰۰ درصد آن‌ها پدر و مادر من بودند. هنگامی که استیو ۵ ساله بود، خانوادهٔ جابز از سان‌فرانسیسکو به مانتین ویو در کالیفرنیا نقل مکان کردند. مانتین ویو در درهٔ سیلیکون قرار داشت. استیو فرزند دره بود و روح و انرژی درهٔ سیلیکون بر اعماق وجود استیو تأثیر گذاشت.

 

تاسیس شرکت اپل

در شرکت اپل چه گذشت

 

شرکت رایانه ای اپل

بعد از دبیرستان، جابز در کالجی به نام رید Reed College) در شهر پورتلند ایالت اورگن، ثبت نام کرد. از آنجایی که هدفی برای ادامه‌ تحصیل نداشت، بعد از شش ماه کالج را ترک کرد و ۱۸ ماه بعد را در کلاس‌های مختلفی که در مدرسه برگزار می‌شد، شرکت کرد.

جابز بعدها تعریف می‌کند که یکی از این کلاس‌ها یعنی کلاس خوش‌نویسی چطور علاقه‌ به تایپوگرافی را در او ایجاد کرده است.در سال ۱۹۷۴، جابز به عنوان طراح بازی‌های ویدیویی در شرکت آتاری مشغول به کار شد.

 

چند ماه بعد، استیو این شرکت را ترک کرد تا به یک سفر معنوی به هند برود. در نهایت در سال ۱۹۷۶، زمانی که جابز ۲۱ ساله بود به همراه وزنیاک، شرکت رایانه‌ای اپل را پایه‌گذاری کرد.در سال ۱۹۷۴، جابز به عنوان طراح بازی‌های ویدیویی در شرکت آتاری مشغول به کار شد.

چند ماه بعد، استیو این شرکت را ترک کرد تا به یک سفر معنوی به هند برود. در نهایت در سال ۱۹۷۶، زمانی که جابز ۲۱ ساله بود به همراه وزنیاک، شرکت رایانه‌ای اپل را پایه‌گذاری کرد.

بعد از سه سال دومین مدل از رایانه‌های اپل با نام اپل II معرفی شد. درامد شرکت بعد از معرفی این سری، چند برابر شد و به رقم ۱۳۹ میلیون دلار رسید. در سال ۱۹۸۰، اپل عرضه‌ی اولیه سهام خود را در بازار بورس شروع کرد و به سهامی عام تبدیل شد. در پایان اولین روز عرضه‌ی سهام، قیمت بازار این شرکت به ۱/۲ میلیارد دلار رسید. جابز به دنبال جان اسکالی، از مدیران شرکت پپسی کولا و متخصص در بازاریابی، بود تا مدیرعامل شرکت اپل شود.

 

ترک شرکت اپل

بعد از ترک استیو جابز شرکت اپل چه شد

 

ترک شرکت اپل

علیرغم تمامی این موفقیت ها، چند محصول بعدی اپل به نقص ها و ایرادات عمده در حوزه طراحی دچار بودند. همین مساله باعث شد که آمار مرجوعی های شرکت و نارضایتی مشتریان آن به میزان قابل توجهی بالا برود.

طولی نکشید که «IBM» اپل را از نظر میزان فروش پشت سر گذاشت و در این مرحله بود که اپل باید وارد رقابتی جدی با کسب و کار پی‌سی این شرکت می شد.

جابز که هیچگونه عنوان رسمی برای شرکتی که تاسیس کرده بود، نداشت، بیشتر از قبل به حاشیه رانده شد و در نتیجه در« سال 1985 میلادی» آنجا را ترک کرد.

«در سال 1984 میلادی»، اپل مکینتاش را عرضه کرد و در تبلیغات خود از آن تحت عنوان کالایی برای سبک زندگی متفاوت: رمانتیک، خلاق و جوان یاد کرد.

جابز که هیچگونه عنوان رسمی برای شرکتی که تاسیس کرده بود، نداشت، بیشتر از قبل به حاشیه رانده شد و در نتیجه در سال 1985 میلادی آنجا را ترک کرد.

 

 

 

 

نکست(next)

چه اتفاقاتی در شرکت نکست اتفاق افتاد

شرکت نکست

جابز رسما شرکت نکست (NeXT) را در سال 1985 تاسیس کرد و هدف این شرکت ساخت کامپیوترهای ورک‌استیشن برای کاربردهای تحصیلات عالی و استفاده‌های تجاری بود.

این شرکت اولین محصول خود را در سال 1988 معرفی کرد که NeXT Computer نام داشت. در ادامه در سال 1990 دو  دستگاه NeXTcube و NeXTstation هم معرفی شدند.

با این حال، فروش این محصولات بسیار محدود بود و در مجموع از هر سه مورد حدود 50 هزار دستگاه فروش رفت.

در سال 1993 تصمیم گرفت نکست را از بازار سخت‌افزار خارج کند تا تمرکز خود را روی سیستم عامل NeXTSTEP بگذارد.

در نهایت خود اپل در سال 1997 نکست را با پرداخت مبلغ 429 میلیون دلار و 1.5 میلیون سهم اپل خرید و استیو جابز هم یک نقش مشاوره‌ای در اپل دریافت کرد.

این شرکت همچنین وعده داده بود که از سیستم عامل نکست در سخت‌افزارهای مکینتاش استفاده کند. در نتیجه‌ی این اتفاق حالا حتی همین امروز می‌توانیم رد پای NeXTSTEP را در مک اواس ببینیم.

 

 

 

 

 

 

پیکسار

استیو جابز در شرکت پیکسار چه کرد

پیکسار

یکی از اتفاقات مهم دیگری که پیش از بازگشت استیو جابز به اپل رخ داد، سرمایه‌گذاری او در پیکسار بود.

پیکسار در سال 1979 به عنوان بخشی از واحد کامپیوتر شرکت لوکاس‌فیلم شروع به کار کرد اما در سال 1986 مستقل شد و توانست سرمایه‌گذاری مهم به نام استیو جابز را به سمت خود جذب کند.

و در ماه فوریه 1986 پنج میلیون دلار از دارایی شخصی خود را بابت حقوق فنی به «جورج لوکاس» داد و پنج میلیون دلاری دیگر در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و به عنوان رئیس هیئت مدیره به پیکسار پیوست.

این شرکت در آن سال‌ها عمدتاً به خاطر سیستم‌ها و فناوری‌های خود شناخته می‌شد، در نتیجه جابز پیشنهاد داد تا برای افزایش فروش، انیمیشن‌های این شرکت در سطح گسترده به نمایش درآید.

در سال 1991 این شرکت توانست قراردادی با دیزنی ببندد تا سه فیلم انیمیشنی بسازد. اولین اثر در میان این سه «داستان اسباب بازی‌ها» (Toy Story) بود. در همان حوالی زمانی جابز رسما به مدیرعامل پیکسار تبدیل شد.

نهایتاً اکران انیمیشن داستان اسباب بازی‌ها با فروش 373 میلیون دلاری همراه شد و سرنوشت این شرکت را زیر و رو کرد.در نهایت دیزنی در سال 2006 با پرداخت مبلغ تقریبی 7.4 میلیارد دلار پیکسار را خرید و استیو جابز را به یکی از بزرگ‌ترین سهامداران خود تبدیل کرد.

 

زنده شدن دوباره ی شرکت اپل

چه شد که استیو جابز برگشت

جابز پس از فروش NeXT به اپل دوباره به کمپانی خودش بازگشت و مجدداً بر کرسی مدیر عاملی شرکت تکیه زد.

 

جابز درست همانگونه که در دهه 1970 میلادی اپل را به موفقیت رساند، در دهه 1990 نیز به خاطر تلاش های بی وقفه اش جانی دوباره به این شرکت بخشید.

در هر حال او توانست با تغییر تیم مدیریتی اپل، کاستن از میزان سهامی که به عنوان پاداش به کارکنان داده می شد و همچنین تعیین حقوق یک دلار در سال برای خود، اپل را مجددا روی پا نگه دارد.

 

محصولات مبتکرانه ای  که حاصل ذوق و استعداد او بودند نظیر iMac، کمپین های موفق برندسازی و همچنین طرح های متفاوتی که برای محصولات اپل ارائه می کرد، بار دیگر توانست توجه کاربران را به خود جلب نماید.

 

 

 

 

سرطان پانکراس یا لوزالمعده

چه باعث شد که استیو جابز سرطان بگیرد

در سال 2003 میلادی، جابز به وجود نوعی تومور مربوط به اعصاب و غدد در بدن خود پی برد؛ نوع نادری از سرطان پانکراس یا لوزالعمده که البته می شد تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

 

با این همه، وی به جای آنکه بلافاصله برای عمل جراحی اقدام کند، تصمیم گرفت تغییراتی را در رژیم غذایی اش که عموما هم از سبزیجات و غذاهای دریایی تشکیل می شد ایجاد کند و همزمان روش های درمانی شرقی را هم امتحان نماید.

جابز برای حدود 9 ماه جراحی را به تعویق انداخت و همین رفتار او هیئت مدیره اپل را به شدت نگران کرد.

در واقع هیئت مدیره نگران بودند که مبادا سهامداران با اطلاع از این موضوع اقدام به دریافت سرمایه شان نمایند. در هر حال او مدیران شرکت را قانع نمود که بیماری اش را محرمانه نگه می دارد.

عاقبت در سال 2004 میلادی جابز تحت عمل جراحی قرار گرفت تا تومور پانکراس را از بدنش خارج کند و در سال های آتی نیز اطلاعات اندکی را در مورد شرایط و وضعیت سلامتی اش با عموم مردم در میان گذاشت.

خلاقیت ها و نواوری های اتی

عاشقان محصولات اپل

اپل محصولات خلاقانه‌ای مانند مک‌بوک‌ ایر، آیپاد و آیفون را به بازار عرضه کرده است که هر کدام نشانه‌ای از تحول فناوری مدرن هستند. به محض اینکه شرکت اپل محصولی را عرضه می‌کند، شرکت‌های رقیب برای تولید محصول مشابه تلاش می‌کنند.

 

گزارش‌های مالی فصلی شرکت در سال ۲۰۰۷ به شکل قابل توجهی بهبود یافت. در آن سال، ارزش هر سهام شرکت برابر با ۱۹۹ دلار و ۹۹ سنت بود که در زمان خود رکوردشکنی محسوب می‌شد. درامد شرکت به ۱/۵۸ میلیارد دلار رسید. درامد مازاد شرکت در بانک‌ها ۱۸ میلیارد دلار شد در حالی که شرکت هیچ بدهی نداشت.

 

در سال ۲۰۰۸، آی‌تیونز iTunes بعد از والمارت Walmart به دومین فروشنده‌ی محصولات موسیقی در آمریکا تبدیل شد که موجب افزایش فروش آی‌تیونز و آی‌پاد شد.

مجله‌ی فورچون Fortune جایگاه نخست فهرست تحسین‌شده‌ترین شرکت آمریکایی را به اپل اختصاص داد. همچنین جایگاه اول فهرست ۵۰۰ شرکت پرسود هم به اپل تعلق گرفت.

 

 

 

 

 

 

شرکت اپل

استیو جابز در شرکت اپل چه کرد

اپل تحت هدایت جابز در اکتبر سال 2001 اولین موزیک پلیر قابل حمل خود را با نام آیپاد معرفی کرد. این دستگاه یکی از موفق‌ترین محصولات کوپرتینویی‌ها بود که تحول بزرگی را در وضعیت مالی این شرکت ایجاد کرد.

اپل در فصل منتهی به مارس 2005 مجموعاً 290 میلیون دلار درآمد کسب کرد و همین باعث شد کم‌کم به فکر توسعه یک محصول انقلابی دیگر بیفتد.

جابز باور داشت که طراحی محبوب آیپاد می‌تواند مبنای خوبی برای ساخت یک تلفن همراه باشد.

او می‌خواست قابلیت‌های ارتباطی موبایل را درون آیپاد قرار دهد اما این ایده در نهایت تغییر کرد و به دستگاهی با صفحه لمسی تبدیل شد که در جلوی آن هیچ دکمه‌ای به جز دکمه هوم وجود نداشت.

 

استیو جابز در یکی از سرنوشت‌سازترین لحظات تاریخ اپل در روز 9 ژانویه 2007 به روی صحنه رفت و از نسل اول آیفون پرده برداشت. این دستگاه با سیستم عامل iOS، نمایشگر لمسی، امکان اتصال به اینترنت، پاسخگویی به تماس‌ها، پخش موسیقی، عکاسی، مطالعه ایمیل و تبادل پیامک مجموعه‌ای از مهم‌ترین نیازهای کاربر را برطرف می‌کرد و از این رو توانست به موفقیت چشمگیری دست یابد.

 

زندگی خصوصی

استیوجابزدر زندگی روزمره خودچه میکرد

 زندگی خصوصی استیو جابز اوایل سال 2009 میلادی، گزارشات متعددی در مورد کاهش وزن شدید جابز منتشر شد و با استناد به همین گزارشات این گمانه زنی در ذهن بسیاری شکل گرفت که مبادا بیماری اش عود کرده باشد.

در همان اثنا او تحت عمل پیوند کبد قرار گرفت.

جابز در پاسخ به شایعات و نگرانی های مطرح شده اعلام کرد که توازن هورمونی بدنش بر هم خورده است و بعد از تقریبا یک سال غیبت از  انظار عموم، در کنفرانس خبری 9 سپتامبر سال 2009 اپل ظاهر شد و در آن به ایراد سخنرانی پرداخت.

البته او در دادگاه های مختلف همواره ارتباط ژنتیکی‌اش با آن دختر که «لیزا» نام داشت را رد کرد و مدعی شد که فردی عقیم است .

توانمندی پدر شدن ندارد. کریستین اما از پا نمی نشست و بخش اعظمی از زندگی خود را در دادگاه ها برای اثبات خویشاوندی لیزا با جابز صرف کرد.

جابز نیز تا زمانی که لیزا هفت ساله بود هرگونه ارتباط با او را رد کرد اما زمانی که دختربچه به سنین نوجوانی رسید او را برای زندگی نزد خود برد..

اوایل دهه 1990 میلادی بود که جابز با لورن پاول در دانشکده کسب و کار دانشگاه استنفورد دیدار کرد. لورن در آنجا دانشجوی MBA بود و آنها در 18 مارس سال 1991 میلادی با هم ازدواج کردند و باقی زندگی را در خانه پالو آلتو همراه با سه فرزند خود سپری نمودند.

 

در گدشت استیو جابز

استیو جابز چگونه و در چه سالی دار فانی را وداع گفت

در گذشت استیو جابزدر 5 اکتبر سال 2011 میلادی، اپل اعلام کرد که شمع زندگی بنیانگذارش خاموش شده و در همان روز در منزلش در پالو آلتو جان باخته است. جابز بعد از یک دهه جنگیدن با سرطان پانکراس و در حالی که تنها 56 سال داشت دیده از جهان فرو بست.

خواهر استیو جابز درباره مرگ او گفته بود آخرین کلمات استیو، چند ساعت پیش تک سیلابی بود و سه بار تکرار شد.

مراسم خاکسپاری کوچک و خصوصی او در تاریخ 7 اکتبر 2011 برگزار شد اما جزئیاتی درباره آن در دست نیست.

اپل و پیکسار به‌صورت جداگانه بیانیه‌هایی در این باره منتشر نمودند و طی روزهای پس از آن افراد زیادی از دوستان و شرکا گرفته تا رقیبان او درباره مرگ زودهنگام موسس اپل اظهار ناراحتی کردند کردند

 

 

 

 استیوجابز چه بود وچه کرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.